Полный текст документа в формате Word доступен в каталоге файлов сайта (Меню сайта - КАТАЛОГ ФАЙЛОВ - Правила користування... - Скачать с сервера)
ЗАТВЕРДЖЕНО рішення ХV сесії обласної ради VІ скликання 10.05.2012 № 473
ПРАВИЛА користування маломірними суднами на водних об’єктах Херсонської області
І. Загальні положення
1. Правила користування маломірними суднами на водних об'єктах Херсонської області (далі - Правила) розроблені відповідно до статей 81 та 67 Водного кодексу України. При розробці цих Правил враховано такі накази Міністерства транспорту України: - від 20 листопада 2003 року № 904 "Про затвердження Положення про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті”; - від 16 липня 2004 року № 641 "Про затвердження Інструкції про огляд баз для стоянки маломірних (малих) суден”; - від 16 липня 2004 року № 642 "Про затвердження правил безпечної експлуатації баз для стоянки маломірних (малих) суден”; - від 16 лютого 2004 року № 91 "Про затвердження правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України”. 2. Даними Правилами регламентовано порядок реєстрації, нагляду та технічного огляду маломірних і малих суден для виробничих та туристично-прогулянкових цілей: самохідних суден з головним двигуном потужністю до 75 кінських сил (55 кВт), несамохідних суден валовою місткістю не більше 80 регістрових тонн, які належать підприємствам, установам, організаціям та приватним особам і експлуатуються на річках, водосховищах, узбережжях морів області (крім військових, спортивних і маломірних суден рибного господарства). Ці Правила визначають порядок обліку та утримання на пристанях, причалах і в пунктах базування маломірних та інших плавзасобів, їх плавання у територіальному морі, внутрішніх водах та контрольованих прикордонних районах області: Генічеському, Голопристанському, Каланчацькому, Скадовському. 3. У Правилах використовуються терміни у таких значеннях: - водний об'єкт – природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджується вода: море, річка, озеро, водосховище, ставок, канал, водоносний горизонт; - маломірне судно – самохідне судно з головними двигунами потужністю менш як 75 кінських сил (55 кВт), несамохідне судно та парусне судно валовою місткістю менш як 80 регістрових тонн, а також моторні судна з навісними двигунами незалежно від потужності двигунів, але валовою місткістю не більш як 10 регістрових тонн, та несамохідні судна, що належать громадянам: гребні човни вантажопідйомністю 100 і більше кілограмів, байдарки – 150 і більше кілограмів та надувні судна – 225 і більше кілограмів;
- мале судно – судно, довжина корпусу якого становить 20 метрів і менше, за винятком буксирів, штовхачів, криголамів, суден, які перевозять більше 12 пасажирів, вантажних суден, плавкранів і суден технічного флоту; - швидкісне судно - будь-яке судно, крім водотоннажного, яке може розвинути швидкість 35 і більше км/год.; - моторне судно - маломірне судно, якому надає рух двигун внутрішнього згорання, встановлений стаціонарно або навісний; - парусне судно – судно під парусом, у тому числі яке має механічний двигун, за умови, що він не використовується; - водні мотоцикли (гідроцикли) і подібні до них судна – малі швидкісні плавзасоби з двигуном, спроектовані для керування однією особою і призначені для перевезення однієї або кількох осіб, рухаються по поверхні води у перехідному режимі або режимі глісування. Вказаний термін охоплює плавзасоби з такими назвами: водний мотоцикл (water-byke), водні санки, водний скутер (scooter), джетбайки (jet-byke), гідроцикл; - водний велосипед (гідропед) – плавзасіб, що приводиться в рух з використанням фізичної сили людини і призначений для перевезення однієї або більше осіб, які розташовуються на спеціальних місцях для сидіння на корпусі плавзасобу; - Jet-ski та подібні їм засоби – пневматичні плавзасоби, що буксируються за судном – буксиром і призначені для перевезення пасажирів, що сидять на корпусі плавзасобу верхи; - плавзасіб – будь-який засіб, що не є судном, але пристосований для пересування на ньому людей по воді: водний мотоцикл, водний велосипед, моторний гідродельтоплан, віндсерфінг та інші засоби, основні параметри яких не перевищують будь-якого параметра, встановленого для таких засобів Головною державною інспекцією України з безпеки судноплавства; - засіб для пересування по льоду – аеросани, буєр, мотосани, снігохід тощо; - база стоянки маломірних суден (пункт базування) - суб’єкт господарювання, одним зі статутних напрямів діяльності якого є надання послуг з безпечного утримання маломірних суден та їх ремонту і який утримує та використовує спеціально обладнані для цього гідротехнічні споруди або природні берегові об’єкти; - порт – транспортне підприємство, призначене для обслуговування суден, пасажирів і вантажів на відведеній йому території та акваторії, а також для перевезення вантажів і пасажирів на суднах, що належать порту; - пристань – невеликий порт на внутрішніх водних шляхах для обслуговування річкових суден, який має 1 – 2 причали; - причал – комплекс будівель та гідротехнічних споруд, які функціонують у складі порту, пристані або самостійно, і призначені для підходу, швартування, стоянки та обслуговування суден, посадки і висадки пасажирів, вантажних операцій тощо; - прокатна база – спеціалізована база, на якій маломірні судна надаються у користування (експлуатацію) юридичним або фізичним особам у встановленому порядку; - спортивна база – спеціалізована база, де базуються тільки судна, що використовуються виключно для тренувань зі спортивного метою, та судна, що їх обслуговують; - система управління безпекою (СУБ) – структурована і документована система, яка дає змогу персоналу бази ефективно провадити її діяльність у галузі забезпечення безпеки судноплавства та захисту довкілля; - безпека судноплавства (БС) – стан збереження (захищеності) людського здоров’я і життя, довкілля та майна на внутрішніх водних шляхах і на морі; - вимоги БС – вимоги, встановлені чинним законодавством України, виконання яких дозволяє маломірним суднам функціонувати без надмірного ризику для життя і здоров’я людей та довкілля; - державний нагляд – виявлення та попередження правопорушень у галузі БС, притягнення винних до відповідальності; - технічних нагляд – нагляд за виконанням правил класифікації і побудови маломірних суден, інших технічних вимог до них; - призначена особа – працівник адміністрації бази, відповідальний за утримання та безпечну експлуатацію бази, організацію схоронності суден та їх вихід у плавання; - контрольований прикордонний район – це ділянка місцевості, яка визначена в межах території району, міста, прилеглої до державного кордону або узбережжя моря, що охороняється Державною прикордонною службою України, а також у межах територіального моря, внутрішніх вод, частини вод прикордонних річок, озер та інших водойм і розташованих у цих водах островів; - територіальне море – прибережні морські води завширшки 12 морських миль, відлічуваних від лінії найбільшого відливу як на материку, так і на островах, що належать Україні, або від прямих вихідних ліній, що з’єднують відповідні точки. Географічні координати цих точок затверджуються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. В окремих випадках інша ширина територіального моря України може встановлюватися міжнародними договорами України, а у разі відсутності договорів – відповідно до загальновизнаних принципів і норм міжнародного права; - внутрішні води України – морські води, розташовані в бік берега від прямих вихідних ліній, прийнятих для відліку ширини територіального моря. 4. Юридичні особи, що мають маломірні судна, повинні призначити посадову особу (далі – призначена особа), відповідальну за: - експлуатацію та користування суднами; - організацію робіт із забезпечення БС; - розробку, підтримку та систематичне оновлення СУБ на базі; - безпечне утриманням на базах стоянки маломірних суден. 5. Судновласники, судноводії та призначена особа зобов'язані дотримуватися цих Правил, а також вимог інших нормативних документів, що регламентують безпеку плавання суден, попередження нещасних випадків на воді та забруднення довкілля. Особи, які порушують Правила, несуть відповідальність згідно з чинним законодавством. Контроль за додержанням даних Правил здійснюється Миколаївським міжрегіональним відділом Державної інспекції України з безпеки на морському та річковому транспорті (далі – Інспекція), Державною прикордонною службою України, регіональним представництвом Державної інспекції з безпеки мореплавства флоту рибного господарства (Держрибфлотінспекції) в межах повноважень та у тісній взаємодії з відповідними органами місцевого самоврядування, органами виконавчої влади, громадськими організаціями, діяльність яких пов’язана із забезпеченням правопорядку та охороною життя на воді, органами МВС, Міноборони, МНС, СБУ, рибоохорони, охорони довкілля та іншими. 6. Водні об'єкти, на яких дозволяється плавання маломірних суден, їх бази стоянки, місця масового відпочинку населення на воді, а також місця, заборонені для плавання маломірних суден, повинні бути обладнані навігаційними плавучими береговими знаками і вогнями, а також інформаційними (заборонними, попереджувальними, приписними) знаками встановленого зразка. Зазначені знаки встановлюються місцевими органами виконавчої влади та власниками баз стоянки і підлягають щорічному огляду Інспекцією перед початком навігації. Схеми розміщення таких знаків та їх технічні характеристики узгоджуються з Інспекцією. 7. Персональну відповідальність за забезпечення безпеки плавання маломірних суден, безпечну експлуатацію баз їх стоянки, організацію СУБ несуть фізичні особи або керівники юридичних осіб, яким належать вказані судна (бази стоянки), або які використовують їх за договором оренди. 8. Нагляд за безпекою плавання маломірних суден, перевірку знань та видачу відповідних посвідчень судноводіям здійснює Інспекція. Вимоги Інспекції є обов'язковими для виконання всіма судновласниками, судноводіями та призначеними особами. 9. Технічний нагляд за маломірними суднами та їх огляд здійснює регіональне представництво Регістра судноплавства України в м. Херсоні.
ІІ. Обов'язки судновласників, судноводіїв та посадових осіб, відповідальних за експлуатацію маломірних суден та баз їх стоянки
1. Судновласники зобов’язані зареєструвати належні їм судна у 10-денний термін з дня їх отримання, купівлі, побудови або за інших обставин придбання права власності. Реєстрація маломірних суден здійснюється відповідним структурним підрозділом Інспекції Головного державного реєстратора флоту згідно з Порядком ведення Державного суднового реєстру України та Суднової книги України (постанова Кабінету Міністрів України від 26 вересня 1997 року № 1069). 2. Судновласники зобов’язані своєчасно пред’являти свої судна представникам класифікаційного товариства для здійснення ними технічного огляду. 3. Відповідальність за безпечну експлуатацію маломірних суден, баз їх стоянки, виконання вимог щодо забезпечення безпеки плавання несуть власники маломірних суден і баз стоянки та їх відповідальні представники: начальники причалів, водноспортивних баз, човнових причалів, зон відпочинку, прокатних та туристичних баз тощо. Зазначені особи зобов'язані: - забезпечити реєстрацію бази в Інспекції відповідно до Правил безпечної експлуатації баз для стоянки маломірних суден, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 16 липня 2004 року № 642 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 липня 2004 року за № 915/951 (далі – Правила утримання баз стоянки); - щороку до початку навігації пред'являти бази стоянки маломірних суден для технічного огляду контролюючим організаціям, визначеним наказом Міністерства транспорту України від 16 липня 2004 року № 641 "Про затвердження Інструкції про огляд баз для стоянки маломірних (малих) суден”. Дозвіл на використання причалів, баз стоянок рибного господарства додатково щороку підтверджується Державним агентством рибного господарства України за участю підрозділу Державної прикордонної служби України - у контрольованих прикордонних районах (постанова Кабінету Міністрів України від 27 липня 1998 року № 1147 "Про прикордонний режим”); - будівництво нових та реконструкцію діючих баз для стоянки маломірних суден проводити згідно з проектами, погодженими Інспекцією; - погоджувати час, місце та порядок проведення спортивних змагань на акваторіях, які належать судноплавним трасам, не менше як за 5 діб з капітанами морського та річкового портів, Інспекцією, рятувальними станціями, що обслуговують цей район. Місця проведення змагань мають бути обставлені буями з прапорцями й охоронятися спеціально організованими постами для забезпечення безпеки руху; - не допускати утримання маломірних суден, які належать громадянам, на спортивних базах, причалах організацій, підприємств та установ; - розробляти та здійснювати заходи з охорони навколишнього природного середовища, а також території та акваторії баз стоянки маломірних суден від забруднення; - за погодженням з органами, що регулюють судноплавство, встановлювати попереджувальні та інформаційні знаки на території бази стоянки маломірних суден, надавати інформацію про гідрометеорологічні умови плавання та прогноз погоди; - запроваджувати випускний режим суден, користування базами їх стоянки відповідно до цих Правил; - виділяти місця з метою створення штрафних майданчиків для затриманих суден, що були вилучені в осіб, які здійснювали керування у стані алкогольного сп’яніння або без необхідних суднових документів, свідоцтв на право керування судном тощо. Утримання суден на штрафних майданчиках проводиться згідно з чинним законодавством за рахунок судновласників або осіб, що здійснили порушення; - не допускати на базах стоянки маломірних суден зберігання та стоянку суден, що не здійснили державну реєстрацію в установленому порядку або не мають відношення до цієї бази; - обладнати куточки судноводія засобами наочної агітації і надавати державним інспекторам приміщення для прийому судноводіїв та оформлення документів; - організувати рятувальні пости, забезпечивши їх черговим човном з відповідним обладнанням і спорядженням; - за узгодженим графіком надавати, за домовленістю, моторне судно для здійснення патрулювання на закріплених водоймах підрозділу Інспекції. 4. Установи й організації фізкультури та спорту, керівники водноспортивних баз, водних станцій зобов'язані: - змагання, тренування, свята на воді проводити на акваторіях, що спеціально відведені для цього і закриті для судноплавства інших (не спортивних) суден;
- при необхідності проведення змагань на акваторіях, не визначених для подібних заходів, отримати дозвіл Інспекції; - на період проведення спортивних заходів визначати осіб, відповідальних за безпеку людей та плавзасобів, позначати (огороджувати) акваторію буями та виставляти пости на човнах для забезпечення безпеки плавання спортивних суден; - при здійсненні переходу спортивних суден від місць базування до місць проведення змагань і в зворотному напрямку забезпечити дотримання судноводіями чинних Правил плавання на внутрішніх водних шляхах України або Міжнародних правил попередження зіткнення суден у морі та обов'язкових постанов по портах; - здійснювати перехід спортивних, веслових та парусних суден до місця змагань під контролем тренерів за межами судноплавних шляхів; - не допускати плавання спортивних суден при появі льоду в осінньо-зимовий та весняний періоди. 5. При проведенні екскурсій, колективних виїздів на відпочинок на маломірних суднах керівники підприємств, організацій та установ повинні призначати осіб, що відповідають за безпеку людей та плавзасоби, громадський порядок та охорону навколишнього середовища. 6. Усі маломірні судна громадян повинні базуватися на організованих причалах, базах для стоянки цих суден. Громадяни, які мешкають біля водойм у міській або сільській місцевості, у виключних випадках можуть зберігати маломірні судна вдома з дозволу виконкомів сільських, селищних, міських рад. Забороняється маломірні судна, незалежно від форми власності, зберігати за межами причалів на правому березі р. Дніпро на території від готелю "Лілея" до парку Слави (м. Херсон). 7. Місця розміщення баз стоянки маломірних суден встановлюються місцевими органами виконавчої влади за узгодженням з Інспекцією. На території бази повинна забезпечуватися наявність передбачених проектом причалів, пірсів, службових приміщень та інших споруд, їх технічна стійкість при тривалій експлуатації, а також під'їзд для пожежних автомашин до місць забору води, стоянки суден і об'єктів на березі. Територія бази повинна бути огороджена (акваторія огороджується дамбами, понтонами, бонами, плавучими та іншими знаками судноплавної обстановки), утримуватися у чистоті й відповідати встановленим вимогам пожежного, санітарно-епідеміологічного нагляду та охорони природи. Всі приписані до бази маломірні судна вносяться до журналу приписного флоту цієї бази із зазначенням бортового номера, типу судна, власника судна, його адреси і номера телефону, місця стоянки судна на базі, часу проходження технічного огляду на придатність до плавання. 8. Керівник бази за узгодженням з Інспекцією (у контрольованих прикордонних районах – також з відповідними підрозділами Державної прикордонної служби України) встановлює випускний режим, який повинен передбачати контроль за виходом і поверненням маломірних суден, їх справністю, наявністю обов'язкових суднових документів і посвідчень судноводіїв, за дотриманням норм пасажиромісткості, а також сповіщення судноводіїв про прогноз погоди. 9. При виході судна у плавання і при його поверненні на базу в журналі обліку виходу (приходу) суден повинен бути здійснений порядковий запис: номер судна, прізвище й ініціали судновласника, час отримання дозволу на вихід судна, мета і маршрут плавання, пункт призначення, орієнтовний час повернення, фактичний час повернення на базу. 10. Випуск маломірних суден з бази забороняється у випадках: - неподання судноводієм посвідчення на право керування маломірним судном (у тому числі водним мотоциклом і подібними до нього суднами), суднового білета з відміткою в ньому про проходження щорічного технічного огляду, документів на вантаж, що перевозиться, а водієм судна з екіпажем двох і більше осіб – додатково суднової ролі; - невідповідності бортового номера судна записам у судновому білеті; - відсутності у судноводія довіреності на право керування судном (за відсутності судновласника); - виявлення на судні несправностей, за яких заборонена його експлуатація; - відсутності на судні встановлених рятувальних, протипожежних і водовідливних засобів; - порушення норм пасажиромісткості та вантажопідйомності, неправильного розміщення вантажу (пасажирів), що викликає крен (диферент); - наявності на судні вибухо- та вогненебезпечних вантажів, якщо воно не призначене (не пристосоване) для перевезення цих вантажів або якщо їх перевезення здійснюється разом з пасажирами; - якщо прогнозовані та фактичні гідрометеорологічні умови на водоймі небезпечні для плавання суден даного типу. 11. Судна, що прибули на базу в несправному чи аварійному стані, повинні бути оглянуті з подальшим коротким записом про їх технічний стан у журналі виходу (приходу) суден. Інформація про аварійні судна повідомляється Інспекції.
ІІІ. Вимоги до технічного стану баз стоянки маломірних суден
1. База стоянки для маломірних суден повинна забезпечувати безпечну цілодобову стоянку приписаних до неї маломірних суден, зберігання суднового інвентарю, моторів, іншого обладнання та повною мірою відповідати вимогам Правил утримання баз стоянки та Інструкції про огляд баз для стоянки маломірних суден, затвердженої наказом Міністерства транспорту України від 16 липня 2004 року № 641 і зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23 липня 2004 року за № 914/9513. 2. Територія та акваторія бази стоянки маломірних суден мають відповідати вимогам санітарно-епідеміологічної служби. 3. База стоянки маломірних суден повинна мати зручні підходи та під'їзди до території. Кордони водної акваторії бази стоянки маломірних суден повинні бути чітко визначені знаками: буями, бакенами, віхами тощо. 4. На базі стоянки маломірних суден повинен бути рятівний пост, обладнаний в установленому порядку. На причалах бази мають бути вивішені через кожні 25 м рятувальні круги, готові до негайного використання, з кидальним кінцем довжиною 25 м. Рятівні круги повинні бути випробувані на міцність та плавучість з нанесенням на них штампа випробування. 5. На базі стоянки маломірних суден повинні бути обладнані майданчики для посадки і висадки пасажирів. 6. Освітлення причалів та берегової території не повинно заважати судноводіям суден, які проходять повз базу. Для цього всі ліхтарі мають бути забезпечені ковпаками з направленим униз освітленням. Світильники, прожектори та інші освітлювальні прилади повинні забезпечувати освітлення причалів, пірсів, боксів, леєрного огородження, рятівних засобів та щитків з протипожежним інвентарем. 7. На базі стоянки маломірних суден причали, пірси повинні мати міцний настил, щороку перевірятися на міцність власником бази. Причали, пірси, понтони повинні мати загороджувальний леєр по периметру, закріплений на 10 – 30 см вище рівня води з відстанню між кріпленнями 1,5 м. 8. Містки, сходи встановлюються на ширину, достатню для переходу осіб (не менше 80 см), з поручнем висотою 110 см. Закріплення сходів повинно забезпечувати безпечне пересування по них людей при коливанні горизонтів води. 9. Про випробування рятівних кругів, сходів і трапів складається акт, який зберігається у відповідальної особи. 10. На базі стоянки маломірних суден на видному місці мають бути розміщені схеми руху, перехрещення суднового ходу маломірними суднами, створено куток безпеки. 11. На базі стоянки маломірних суден повинні знаходитися журнали проведення навчальних тривог "Людина за бортом”, "Пожежа”, вахтової служби. 12. Кожне приписане до бази стоянки маломірне судно повинно мати своє постійне місце стоянки. 13. Кожна база стоянки маломірних суден повинна мати план розміщення маломірного флоту та ємність для відпрацьованих пально- мастильних матеріалів і ганчір'я. Розміщення та зберігання пально-мастильних матеріалів повинно забезпечувати безпеку берегових та плавучих споруд і погоджуватися органами державного пожежного нагляду. 14. На кожній базі стоянки маломірних суден має бути обладнаний контрольно-пропускний пункт, на якому при виході від причалу перевіряються такі документи: - судновий білет з відміткою про проведення техогляду; - посвідчення на право управління маломірним судном з відміткою про проведення перевірки знань. 15. Відповідальна за базу стоянки маломірних суден особа, її керівництво та інші працівники відповідають за: - виконання вимог з безпеки судноплавства згідно з Правилами утримання баз стоянки; - своєчасне пред'явлення бази стоянки маломірних суден до комплексного та оперативного огляду Інспекцією; - організацію виконання вимог, встановлених до баз для стоянки маломірних суден Положенням про систему управління безпекою судноплавства на морському і річковому транспорті, затвердженим наказом Міністерства транспорту України від 20 листопада 2003 року № 904 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 грудня 2003 року за № 1193/8514; - протипожежний, санітарний стан берегової території та акваторії; - очищення акваторії бази стоянки маломірних суден від пально-мастильних матеріалів та сміття. Відповідальна за базу стоянки маломірних суден особа підписує акт щодо технічного огляду бази.
IV. Режим користування, район плавання та порядок руху маломірних суден
1. Терміни відкриття та закриття навігації для маломірних суден щороку встановлюються розпорядженням голови обласної державної адміністрації за погодженням з начальником Інспекції з урахуванням гідрометеорологічних умов. Строки навігації окремих маломірних суден у виключних випадках можуть бути продовжені за спеціальним дозволом Інспекції. 2. Під час руху маломірні судна повинні дотримуватися Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України або Міжнародних правил попередження зіткнення суден у морі, місцевих правил плавання на внутрішніх водних шляхах та обов'язкових постанов по морських портах, а також інших нормативних документів, що регламентують безпеку судноплавства. 3. Під час плавання на безпалубному маломірному судні пасажири та члени екіпажу повинні бути одягнені в рятувальні нагрудники (жилети). 4. На акваторіях, що не підпадають під дію Правил судноплавства на внутрішніх водних шляхах України або Міжнародних правил попередження зіткнення суден у морі, під час руху маломірні судна повинні дотримуватись таких вимог: - якщо два моторні судна рухаються прямо або майже прямо назустріч одне одному, вони повинні розходитися лівими бортами; - якщо два моторні судна наближаються перетинаючи курс один одному, то судно, яке бачить інше судно зі сторони правого борту, повинно дати йому дорогу; - якщо два вітрильні судна наближаються так, що виникає загроза зіткнення, одне з них поступається дорогою іншому таким чином: якщо судна прямують різними галсами, то судно, яке йде лівим галсом, повинно дати дорогу іншому судну; коли судна прямують однаковими галсами, то судно, що знаходиться за вітром, повинно поступитися дорогою судну, що рухається проти вітру; якщо судно прямує лівим галсом і судноводій бачить інше судно за вітром та не може розпізнати, яким галсом воно рухається, то перше судно повинно поступитися дорогою останньому; - якщо моторне судно наближається до вітрильного так, що виникає загроза зіткнення, то моторне судно повинно дати дорогу вітрильному; - перетин курсу іншого судна рекомендується здійснювати за його кормою. Допускається перетин курсу по носу судна за умови, якщо після закінчення маневру перетину до судна, що наближається, залишається не менше 500 м. 5. Плавання усіх маломірних суден дозволяється тільки у світлий час доби (від сходу до заходу сонця). У виключних випадках, коли маломірне судно з непередбачених обставин (поломка тощо) не мало можливості у денний період дістатися місця базування, судноводій зобов’язаний рухатися з дотриманням правил несення навігаційних вогнів у відповідності з Правилами судноплавства на внутрішніх водних шляхах України. 6. Плавання усіх маломірних суден дозволяється тільки за межами судноплавних трас. 7. Усі маломірні судна повинні триматися осторонь транспортних, пасажирських та інших мало- і великотоннажних суден, не заважати їх руху та маневрам, навіть якщо ці маневри проводяться за межею фарватеру. 8. Усі маломірні судна за межами оперативної частини Херсонського морського торговельного порту повинні плавати поблизу неходового берега. Поблизу ходового берега маломірні судна можуть плавати в десятиметровій зоні фарватеру. 9. Плавання маломірних суден в акваторії ДП „Херсонський морський торговельний порт” здійснюється за такими маршрутами: - маломірні судна, які входять від верхнього кордону в акваторію порту, можуть прямувати вздовж правого і лівого берегів до причалів ВАТ "Херсонський комбінат хлібопродуктів”. Далі прямувати правим берегом забороняється, дозволяється рухатися тільки уздовж лівого берега на відстані 50 - 100 м; - від старого яхт-клубу вниз по річці Дніпро маломірні судна можуть прямувати вдовж лівого та правого берегів; По вищезазначених маршрутах судна здійснюють плавання і в зворотному напрямку. Рух на вказаних територіях потребує підвищеної уваги та безпечної швидкості; - забороняється швартуватися до причалів у районі річкового, морського портів та зон відпочинку; - дозволяється підхід для висадки та посадки пасажирів до причалу набережної у районі парку Слави та набережної по просп. Ушакова; - плавання маломірних суден по річці Кошовій від яхт-клубу до автодорожнього мосту забороняється. 10. При обгонах моточовен, катер, які здійснюють обгін, повинні рухатися таким чином, щоб не заважати руху шлюпки, яку обганяють, та намагатися обійти її по лівому борту. 11. Якщо моточовен (катер), які здійснюють обгін, при своєму русі створюють високу хвилю, то вони зобов'язані зменшити хід. 12. Усі маломірні судна, виходячи із-за повороту річки, протоки, великих суден, які стоять на якорі, коли простір не проглядається, повинні рухатися з безпечною швидкістю, щоб уникнути зіткнення із суднами, які виходять з прихованого повороту, і тільки тоді, коли судноводій буде упевнений, що за поворотом немає інших суден, можуть збільшувати хід та прямувати за призначенням. 13. Перетинати річку та судновий фарватер дозволяється тільки за відсутності на каналі транспортних, пасажирських та інших мало- і великотоннажних суден під кутом, близьким до 900. 14. Усі маломірні судна, які перетинають річку і фарватер, поступаються дорогою суднам, що прямують уздовж річки чи по фарватеру. 15. Дозволяється рух маломірних суден: - по єриках, протоках, рукавах, які не позначені навігаційними знаками, зі швидкістю не більше 6 км/год.; - в озерах та лиманах Нижнього Дніпра, де знаходяться населені пункти або човнові причали, тільки по спеціально позначеній буями чи віхами судноплавній трасі зі швидкістю 6 км/год. 16. Швидкість руху маломірних суден по річках Кошова, Перебойня, Цюрупинська Конка, Козачелагерська Конка, Інгулець, Інгулка не повинна перевищувати 10 км/год., на траверзі могили Невідомого солдата, що на Цюрупинській Конці, - 5 км/год. 17. У прибережно-морській зоні дозволяється плавання маломірних суден з віддаленням від берега на відстань, що не перевищує вказану у свідоцтві на придатність до плавання судна, з дотриманням додаткових обмежень: - весельним плавзасобам – до 500 м від місця базування; - розбірним та надувним човнам – до 100 м від берега. 18. Порядок користування водними мотоциклами і подібними до них суднами. 18.1. Перед початком експлуатації водні мотоцикли повинні бути зареєстровані в підрозділі Інспекції Головного державного реєстратора флоту за місцем проживання судновласника. Після реєстрації водному мотоциклу надається державний номер, який необхідно нанести контрастною фарбою на корпус судна, а власнику вручається судновий білет. 18.2. Водний мотоцикл повинен пройти огляд у підрозділі Регістру судноплавства України та мати свідоцтво про придатність до плавання малого судна. 18.3. До керування водними мотоциклами допускаються тільки особи, що мають свідоцтво на право керування маломірним моторним судном з відповідною потужністю двигуна та які своєчасно пройшли чергову перевірку в Інспекції. 18.4. Плавання на водних мотоциклах дозволяється тільки у світлий час доби, при достатній видимості та за умови, що висота хвилі і віддалення від берега не перевищують межі, вказаної у суднових документах. Судноводій та пасажири під час руху мотоцикла повинні постійно знаходитись у рятувальних засобах. Плавання на водних мотоциклах забороняється в місцях масового відпочинку населення, в районі пляжів, місць для купання, на заборонених для плавання акваторіях, вказаних у обов’язкових постановах капітанів морських та річкових портів. Підхід до берега водних мотоциклів, водних велосипедів та плавзасобів, що буксируються за судном-буксиром, призначених для перевезення сидячих на них верхи пасажирів, дозволяється тільки по спеціально встановлених фарватерах, обмежених з обох боків на відстані не менше 100 м від берега буйковим огородженням (між буями - не більше 1 м). Підхід до берега, поворот плавзасобів необхідно здійснювати на малій швидкості. 18.5. Водному мотоциклу забороняється перетинати курс суден, заважати їх руху, швартуватися за знаки навігаційного огородження. 18.6. Право навчання керуванню водним мотоциклом на воді надається тільки особам (інструкторам), що мають відповідну підготовку і свідоцтво на право керування моторним маломірним судном з двигуном відповідної потужності. 18.7. Видача водних мотоциклів напрокат здійснюється лише за наявності оформленої відповідної ліцензії та тільки особам, що мають відповідне посвідчення на право керування маломірним судном. За відсутності в особи, що бере напрокат
водний мотоцикл, посвідчення на право керування ним, водним мотоциклом обов’язково повинен керувати інструктор. 18.8. Тренування на водних мотоциклах дозволяється тільки у спортивних організаціях на спеціально відведених акваторіях і під безпосереднім наглядом досвідчених тренерів. 18.9. При використанні водних мотоциклів у районах берегової смуги Чорного та Азовського морів вихід водних мотоциклів у плавання дозволяється лише за наявності на базах стоянки чергового катера для надання в разі необхідності допомоги водному мотоциклу або договору власника водного мотоцикла з рятувально-водолазною службою для забезпечення безпеки плавання, про що інформується підрозділ Державної прикордонної служби України. Плавання на водних мотоциклах дозволяється на відстані не більше 1 морської милі від берегової смуги, а в місцях розташування пляжів - не ближче 100 м від буйкового огородження пляжів. 18.10. Під час плавання водний мотоцикл завжди повинен рухатися з безпечною швидкістю для того, щоб він міг здійснити належні та ефективні дії для забезпечення безпеки плавання і людського життя при існуючих умовах і обставинах. Особливу увагу при виборі безпечної швидкості необхідно звернути на наявність людей, які перебувають у воді, інтенсивність руху суден у даному районі, маневрові можливості водного мотоцикла тощо. 18.11. У випадку невпевненості в оцінці ситуації (незрозумілість подальшого руху інших суден, неподання або неправильне підтвердження сигналів, втрата орієнтації тощо) водій водного мотоцикла повинен зменшити швидкість або припинити рух до узгодження взаємних дій чи з’ясування ситуації. 18.12. Під час плавання у водія водного мотоцикла при собі повинен бути спеціальний, захищений від дії морської води, жетон з державним реєстраційним номером, який видається йому перед виходом у плавання черговим по базі стоянки прокатної станції або яхт-клубу замість суднового білета, а також документи на право керування та посвідчення особи. Також він повинен мати при собі засоби зв’язку з берегом. 19. Порядок користування водними лижами. 19.1. Користування водними лижами або аналогічними засобами дозволяється тільки вдень при добрій видимості. 19.2. Зони, у яких дозволяється користування водними лижами й аналогічними засобами, визначаються Інспекцією. 19.3. Судноводія судна, що буксирує, повинна супроводжувати особа, якій доручається обслуговування буксира і спостереження за воднолижником. 19.4. Якщо судно, що буксирує, і воднолижник не перебувають в межах спеціально відведеного для них фарватеру, то вони повинні знаходитися на достатній відстані від усіх інших суден, від берега та від людей, що купаються. 19.5. Буксирний канат не можна волочити за судном, якщо за нього не тримається воднолижник.
V. Особливості обліку, утримання, базування маломірних суден та інших плавзасобів, їх плавання у територіальному морі та внутрішніх водах контрольованих прикордонних районів області: Генічеському, Голопристанському, Каланчацькому, Скадовському
1. У районах, прилеглих до узбережжя моря, що охороняється Державною прикордонною службою України, в межах територіального моря і внутрішніх вод, де встановлено контрольований прикордонний район, забороняється зберігання на пристанях, причалах і в пунктах базування та плавання маломірних суден і інших плавзасобів, не зареєстрованих в установленому порядку в органах, які здійснюють нагляд за такими суднами і засобами. 2. Облік маломірних суден, інших плавзасобів у контрольованому прикордонному районі ведеться адміністрацією пристаней, причалів і пунктів базування у порядку, встановленому обласною державною адміністрацією. Переліки маломірних суден, інших плавзасобів подаються адміністраціями причалів, пристаней і пунктів базування на вимогу уповноважених осіб підрозділу органу охорони державного кордону, у зоні відповідальності якого визначено їх місце базування, до такого підрозділу. 3. Маломірні судна, інші плавзасоби після реєстрації в установленому порядку приписуються до пристаней, причалів і пунктів базування та забезпечуються постійними місцями для стоянки (зберігання). 4. Списання з балансу й утилізація, передача маломірних суден та інших плавзасобів проводяться з обов’язковим інформуванням про це відповідного підрозділу Державної прикордонної служби України. 5. Маломірні судна, інші плавзасоби, повітряні судна, які здійснюють посадку на воду, протягом 24 годин з часу прибуття у прикордонну смугу або контрольований прикордонний район повинні бути поставлені на облік їх власником в адміністрації найближчої пристані, причалу або пункту базування у порядку, встановленому обласною державною адміністрацією. 6. Підприємства, установи й організації, до управління яких належать пристані, причали і пункти базування, впорядковують та обладнують їх в установленому порядку, забезпечуючи належну охорону та зв’язок з підрозділами Державної прикордонної служби України. 7. Заходи щодо обліку та утримання маломірних суден, інших плавзасобів, повітряних суден, які здійснюють посадку на воду, на пристанях, причалах і в обладнаних пунктах базування здійснюють адміністрації пристаней, причалів і пунктів базування. Керівники підприємств, установ і організацій, яким належать пристані, причали і пункти базування, власники маломірних суден, інших плавзасобів, повітряних суден, що здійснюють посадку на воду, зобов'язані надати уповноваженим особам Державної прикордонної служби України безперешкодний доступ до місця їх тримання. 8. Власники зазначених суден, інших плавзасобів та посадові особи, які забезпечують їх зберігання, у разі зникнення, викрадення або втрати іншим шляхом цих суден і плавзасобів, а також шкіперського та рятувального майна зобов'язані негайно поінформувати про це підрозділи Державної прикордонної служби України та вжити заходів до їх розшуку. 9. Посадка і висадка пасажирів, завантаження і розвантаження торговельних та маломірних суден, інших плавзасобів поза пристанями, причалами і пунктами базування забороняється (за винятком випадків, пов'язаних із стихійним лихом, аварією, катастрофою, або з дозволу підрозділу Державної прикордонної служби України). 10. Випуск маломірних суден, інших плавзасобів у територіальне море, внутрішні води України на відстань до 2 морських миль від урізу води здійснюється адміністрацією пристані, причалу або пункту базування згідно з Інструкцією про порядок обліку та випуску маломірних суден, інших плавзасобів у територіальне море та внутрішні води України (далі - Інструкція), яка затверджується обласною державною адміністрацією за погодженням з органами охорони державного кордону, у зоні відповідальності яких вони розташовані. Випуск суден рибного господарства здійснюється адміністрацією пристані, причалу або пункту базування за належністю відповідно до порядку, затвердженого центральним органом виконавчої влади у галузі рибного господарства, та за погодженням з Державною прикордонною службою України. Маломірні судна, інші плавзасоби можуть виходити у межах водного простору на відстань до 2 морських миль відповідно до Інструкції без отримання дозволу та інформування відповідних підрозділів Державної прикордонної служби України, у зоні відповідальності яких вони перебувають. 11. Випуск маломірних суден, інших плавзасобів за межі 2 морських миль здійснюється відповідно до Інструкції після належного оформлення їх адміністрацією причалу, пристані або пункту базування та завчасного (не пізніше як за одну годину) інформування відповідних підрозділів Державної прикордонної служби України, у зоні відповідальності яких буде здійснено вихід за межі 2 морських миль. У разі порушення вимог щодо порядку зберігання, виходу у територіальне море та внутрішні води, завантаження і розвантаження торговельних та маломірних суден, інших плавзасобів, посадки і висадки пасажирів підрозділи Державної прикордонної служби України мають право тимчасово забороняти експлуатацію пристаней, причалів і пунктів базування або забороняти вихід у внутрішні води цих суден і плавзасобів. Про запровадження цієї санкції підрозділи Державної прикордонної служби України інформують заінтересованих юридичних та фізичних осіб завчасно. Це обмеження діє до усунення виявлених порушень. 12. Вихід маломірних суден, інших плавзасобів за межі 2 морських миль, які не мають відповідних радіоелектронних засобів зв'язку та дозволу на їх користування, забороняється. 13. Під час плавання і перебування маломірних суден та інших плавзасобів у територіальному морі та внутрішніх водах забороняється їх підхід до іноземних та українських суден закордонного прямування, якщо це не санкціоновано відповідним підрозділом Державної прикордонної служби України.
VI. Охорона навколишнього природного середовища
1. З метою посилення охорони довкілля від забруднення та охорони рибних запасів рух маломірних суден забороняється: - на ділянках, відведених для промислового рибальства та нерестовищ; - у заповідниках та заказниках; - у місцях знаходження водозаборів та станцій перекачування води. Вказані ділянки та інші заборонені для руху маломірних суден акваторії повинні бути погоджені з начальником відповідного структурного підрозділу Інспекції та позначені інформаційними знаками за рахунок рибодобувних організацій, власників заповідників, заказників, водозаборів, станцій перекачування води. 2. Під час перебування в зелених зонах біля міст селищ, сіл, у місцях масового відпочинку населення необхідно дотримуватися вимог природоохоронного законодавства, не допускати дій, які можуть заподіяти шкоду природному середовищу. У зв’язку з цим забороняється: - пошкоджувати або рубати дерева, кущі, в тому числі сухостій; - руйнувати нори диких звірів, пташині гнізда, мурашники, ловити та тримати у неволі звірів і птахів; - пошкоджувати ґрунтовий покрив зняттям дерну, косити траву; - захаращувати, забруднювати навколишню територію; - влаштовувати звалища побутового сміття; - здійснювати заправку моточовнів пально-мастильними матеріалами на плаву; - зливати у воду пально-мастильні матеріали, викидати промаслене ганчір’я та інше сміття.
VIІ. Техніка безпеки та охорона життя людей на воді
1. Вихід маломірних суден дозволяється за: - сприятливих погодних умов; - технічної справності судна; - наявності устаткування та спорядження, визначеного у документах класифікаційного товариства; - наявності діючих суднових документів та відповідного свідоцтва (диплома) на право керування судном. 2. Судноводії маломірних суден зобов'язані: - забезпечувати безпеку плавання судна та пасажирів; - вміти своєчасно надавати допомогу потерпілим на воді; - доставляти потерпілих на воді у лікувальні заклади; - на вимогу осіб, що контролюють безпеку руху, негайно зупинити судно, пред'явити свідоцтво на право керування плавзасобом, документ, що засвідчує належність судна, а в необхідних випадках надавати усні чи письмові пояснення з приводу порушень або пригоди на воді; - надавати судно незалежно від його форми власності у розпорядження контролюючих органів для надання допомоги іншим суднам, переслідування порушників або доставки у медичний заклад осіб, що потребують медичної допомоги. 3. Під час плавання на безпалубному маломірному судні (мотоботи, боти, баркаси) пасажири та члени екіпажу повинні бути одягнені в рятувальні нагрудники (жилети). 4. Судноводіям маломірних суден забороняється: - виходити у плавання на судні, що не зареєстроване згідно з чинним законодавством, не має відповідних номерних знаків на бортах, не пройшло своєчасно технічний огляд; - керувати судном у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння будь-якого ступеня, а також у хворобливому стані, який може призвести до втрати орієнтації; - передавати керування судна особам, що знаходяться в стані алкогольного або наркотичного сп'яніння будь-якого ступеня; - перевозити пасажирів, що знаходяться в стані алкогольного або наркотичного сп'яніння будь-якого ступеня; - порушувати норми пасажиромісткості та вантажопідйомності судна; - перевозити пасажирів і вантаж без відповідної ліценції; - керувати судном, не маючи при собі відповідного свідоцтва або диплома; - здійснювати рух при видимості менше 500 м; - зупинятися та ставати на якір для рибальства в межах суднового ходу (фарватеру) та 25-метрової смуги, що прилягає до його меж, ближче 200 м від мостів; - заходити в акваторії пляжів та місць, відведених для відпочинку населення і проведення тренувань спортивних суден; - маневрувати або зупинятися поблизу суден, що не є маломірними; - зупинятися біля пасажирських або вантажних причалів на відстані ближче ніж 200 м; - здійснювати рух швидкісних суден, якщо видимість становить менше 1000 м; - швартуватися до плавучих навігаційних знаків; - перевозити вибухо- та вогненебезпечні вантажі; - купатися з борту судна, яке не обладнане для цього. 5. Судноводій повинен знати та пам'ятати, що в усіх випадках, не передбачених цими Правилами, він має вживати всіх заходів, враховуючи практику судноплавства, для забезпечення безпечного плавання та попередження нещасних випадків на воді. При цьому дані Правила не звільняють його від відповідальності за наслідки, що можуть виникнути через невжиття відповідних заходів.
Заступник керівника виконавчого апарату, керуючий справами В.Л. Григоренко
|